بررسی و برگردان لافتات (7دفتر شعری) احمد مطر
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده زهرا عباسی
- استاد راهنما احسان اسماعیلی طاهری شاکر عامری
- سال انتشار 1392
چکیده
احمد مطر شاعری عراقی است و امروزه یکی از مشهورترین شاعران معاصر عرب می باشد. سرودهایش گزنده و خشمگینانه است. از سرودهایش اینطور فهمیده می شود که احمد مطر شاعری سیاسی است و رنگ سیاسی اشعار او بیشتر از رنگ اجتماعی و عاطفی آن است. احمد مطر شاعری است که با صداقت و حقیقت سخن م یگوید و با شعرش برای طلب کرامت و آزادی فریاد م یزند. شعر او از عمق وجود انسانی سرچشمه گرفته است او با شعرش در برابر ستم و قدرت و بندگی ایستاده است. کلمات احمد مطر مانند گلوله روانه م یشوند تا ترس را در دل همه ستمگران برانگیزد و همواره در این رویا است که به وطنش که برخوردار از آزادی باشد برگردد تا با بوی خاک وطنی که از آن محروم شده است، تنفس کند. شاعر همه این معانی را با جرأت و شجاعت و توانائیهای فنی بالا و با اسلوبی ناقدانه و تأثیرگذار بیان کرده است. او کلمات روشن و ترکیبهای شعری ساده را در شعرش برمی گزیند و الفاظی نزدیک به اذهان مردم را به کار می برد، و در شعرش، سخریه هایی را همراه با تصاویری که اعجاب و شگفتی خوانندگان را برمی انگیزد و عقل و وجدانشان را بیدار می کند آورده است. او در شعرش از میراث نثری عربی مانند داستانهای قرآن کریم و حدیث شریف و کتابهای ادبی استفاده کرده است و از آنها بسیار تأثیر پذیرفته است. پایان نامه ی پیش رو به بررسی اجمالی درون مایه های لافتات احمد مطر و ترجمه آنها پرداخته است. و بر آن است که علاوه بر نشان دادن درون مایه های اصلی لافتات، با ترجمه آنها به فارسی به خوانندگان و علاقمندان دنیای شعر سیاسی خدمتی کرده باشد .
منابع مشابه
تحلیل کهن الگوهای" نقاب" و" سایه" در لافتات ۱ احمد مطر
نظریۀ کهن الگو که کمتر از یک قرن قبل، توسط یونگ در روانشناسی تحلیلی مطرح گردید، به بررسی جنبه های ناخودآگاه جمعی در بشر میپردازد و رفتار افراد را بر اساس آن مورد تحلیل قرار میدهد . از بین کهن الگوها، نقاب و سایه، با مفهوم خاص خود در خور توجه هستند . نقاب، در و اقع شخصیت بیرونی فرد است که با آن در اجتماع حضور مییابد و سایه، شامل تمام غرایز بدوی و حیوانی ماست که سعی در پنهان کردن آن داریم. احمد م...
متن کاملبررسی تطبیقی طنزپردازی در شعر محمّدعلی افراشته و احمد مطر
استفاده از طنز به نیّت بازگویی دغدغههای مردمی، روشی ایدهآل برای شاعرانی است که با حکومتهای استبدادی روبهرو هستند. در ایران(دوران پهلوی دوّم) و عراق(دوران بعث) به دلیل فضای بسته سیاسی و اختناق حاکم، محمّدعلی افراشته و احمد مطر، با سودجستن از شگردهای متنوّع طنزسرایی، به تشریح کاستیهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداختهاند و شعر خود را بستری مناسب جهت تبیین دغدغههای خُرد و کلان اف...
متن کاملبررسی تطبیقی طنزپردازی در شعر محمّدعلی افراشته و احمد مطر
استفاده از طنز به نیّت بازگویی دغدغههای مردمی، روشی ایدهآل برای شاعرانی است که با حکومتهای استبدادی روبهرو هستند. در ایران(دوران پهلوی دوّم) و عراق(دوران بعث) به دلیل فضای بسته سیاسی و اختناق حاکم، محمّدعلی افراشته و احمد مطر، با سودجستن از شگردهای متنوّع طنزسرایی، به تشریح کاستیهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداختهاند و شعر خود را بستری مناسب جهت تبیین دغدغههای خُرد و کلان اف...
متن کاملبررسی ژرف ساختهای ناسازواری در طنز تلخ «احمد مطر»
ناسازواری تفکری است که بر انکار اختلاف بین اوضاعی که سزاوار است باشد و اوضاع کنونی سایه افکنده است، نوعی حسن تعبیر با روشی غیر مستقیم برای اصلاح عیوب جامعه، رابطهای سرّی بین نویسنده و خواننده که هنگام وحشت و خفقان بروز مینماید. ازجمله جنبههای زیبایی شناختی ناسازواری، ایجاز و تناقض در معنا میباشد. در این جستار با روش توصیفی-تحلیلی، به جستجوی اجزاء، عناصر و اقسام ناسازواری و همچنین اهداف بکارگ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023